جرم گیری و بروساژ دندان

باکتریهای مختلفی در دهان وجود دارند که با تجزیه مواد غذایی باعث آزاد شدن گازهای بدبو می شوند. بدون شک مسواک زدن و بهداشت دهان با عث پاک شدن باقیمانده غذا و کاهش بوی دهان می شود، ولی چرا بسیاری از افراد علی رغم زدن مسواک از بوی دهان در رنجند؟!

دندانپزشکان می توانند برای کاهش و برطرف شدن این مشکل آزاردهنده شما را راهنمایی کنند.

ویزیت دوره ای توسط دندانپزشک

بافت دندان بسیار ارزشمند است و در اکثر مواقع موفقیت درمانهای دندانپزشکی به میزان تخریب اولیه دندان بستگی دارد برای مثال حتما شنیده اید که بسیاری از افراد پرکردگی کوچکی در دندان خود دارند که ۲۰ سال از زمان پرکردن آن می گذرد و همچنان بدون مشکل باقی مانده است اما عده ای دیگر علارغم درمانهای وقت گیر و پرهزینه مانند عصب کشی و روکش و .. بعد از چند سال دوباره نیاز به درمانهای پیچیده دارند.

ماندگاری ترمیم دندان

بسیاری از بیماران علت را به مواد استفاده شده و تبحر دندانپزشک ربط می دهند اگرچه اینها هم موارد مهمی هستند اما طبق تحقیقات انجام شده مهمترین عامل ماندگاری درمانها و ترمیمهای دندان ” میزان تخریب اولیه ” دندان است. در اکثر مواقع تنها راه تشخیص پوسیدگی های اولیه این است که گذرتان به یک دندانپزشکی بیوفتد و دندانپزشک با معاینه دقیق و در صورت نیاز گرفتن عکس مناطق نیازمند درمان را کشف کند.

جالب است بدانید خیلی وقتها دندان از سطوحی که در دید مستقیم نیستند دچار پوسیدگی می شوند در حالی که سطح دندان کاملا سالم به نظر می رسدو متاسفانه زمانی از وجود این مهمان ناخوانده از طریق دندان درد آگاه خواهید شد که پوسیدگی بسیار پیشرفت کرده است و نیاز به درمانهای پیشرفته تر ، زمانبرتر و پرهزینه ترمی باشد.

جرمگیری چیست؟

به مرور زمان به علت ترکیبات معدنی موجود در بزاق دهان ، میزان زبری سطوح دندانها و بهداشت جرم سختی روی دندانها تشکیل می شود( شبیه جرم درون کتری) این سطح زبر باعث افزایش میزان چسبندگی باکتری ها و مواد غذایی و در نتیجه بوی بد دهان ، پوسیدگی دندان و خونریزی از لثه می شوند.

در جرمگیری و بروساژ چه اتفاقی می افتد؟

با این روش جرمهای سخت و رنگدانه های قهوه ای و سیاه ناشی از سیگار یا چای برداشته می شوند. جرمگیری لزوما باعث سفید شدن دندانها نمی شودو اگر به فکر سفید کردن رنگ دندان هایتان هستید نیازمندی درمانی به نام ” بلیچینگ ” هستید.

فواید جرمگیری دندان

بسیار بیشتر از ضرر های احتمالی است در حقیقت اگر دندانپزشک قدرت دستگاه را به درستی تنظیم کنند با جرمگیری آسیبی به دندانها وارد نمی شود. اگر فرد دچار جرم های زیر لثه هم باشد درد خفیفی را هنگام جرمگیری تجربه خواهد کرد که اکثر مواقع قابل تحمل است و نیازی به بی حس کردن بیمار نیست.

چند نشانه وجود دارد که با کمک آنها می توانید متوجه شوید که نیاز به جرمگیری دارید برای مثال:

• وجود جرم پشت دندانهای قدامی فک پایین
  • خونریزی لثه هنگام زدن مسواک